
New Directions New Directions 

Volume 7 Issue 4 Article 8 

7-1-1980 

The Press and Mozambique A Study in Contrast The Press and Mozambique A Study in Contrast 

Mohammad A. El-Khawas 

Follow this and additional works at: https://dh.howard.edu/newdirections 

Recommended Citation Recommended Citation 
El-Khawas, Mohammad A. (1980) "The Press and Mozambique A Study in Contrast," New Directions: Vol. 
7: Iss. 4, Article 8. 
Available at: https://dh.howard.edu/newdirections/vol7/iss4/8 

This Article is brought to you for free and open access by Digital Howard @ Howard University. It has been 
accepted for inclusion in New Directions by an authorized editor of Digital Howard @ Howard University. For more 
information, please contact digitalservices@howard.edu. 

https://dh.howard.edu/newdirections
https://dh.howard.edu/newdirections/vol7
https://dh.howard.edu/newdirections/vol7/iss4
https://dh.howard.edu/newdirections/vol7/iss4/8
https://dh.howard.edu/newdirections?utm_source=dh.howard.edu%2Fnewdirections%2Fvol7%2Fiss4%2F8&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://dh.howard.edu/newdirections/vol7/iss4/8?utm_source=dh.howard.edu%2Fnewdirections%2Fvol7%2Fiss4%2F8&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:digitalservices@howard.edu


The Press and
Mozambique

24

A Study in
Contrast
By Mohamed A. EI-Khawas

The Christian Science Monitor. The Los
Angeles Times. These are two components
of what is widely known as the American
press. Both are published daily in different
geographical regions of the United States
and - by virtue of the po erofthe press-
playa major role in shaping public opinion
on domestic and international issues. Their
coverage of international events, particu-
larly the political developments in southern
Africa, has been extensive.

The American press, including the
Monitor and the L.A Times, has in the past
drawn criticism for its disinterest or lack of
objective reporting with respect to stories
about southern Africa, Mozambique in par-
ticular.

This report, therefore, will, examine news
coverage of Mozambique by the Monitor
and the L.A Times during the last phase of
the Portuguese colonial administration. It is
a preliminiary probe of a highly complex
issue that will need further research and
exploration. It covers the period between
1974 and 1975, a crucial time in the strug-
gle for independence. Crucial because it
coincided with the escalation of the military
campaign of the Frente de l.ibertacao de
Moc;ambique (FRELlMO) against Portu-
guese forces inside the territory. Also, it
was a time immediately before and after
the Lisbon coup of April 1974, a time of
political turmoil which was marked by the
publication of General Antonio de Spino-
la's book, Portugal and the Future, the sub-
sequent dismissal of Spinola and Costa
Gomes from the armed forces, unrest in the
army, and the eventual overthrow of the old
regime.

The fact that the new military govern-

NEW DIRECTIONS JULY 1980

ment, headed by Spinola, disassociated
itself from the Salazar-Caetano colonial pol-
icy and declared its commitment to a politi-
cal instead of a military solution to African
problems had created new hope that a
peaceful solution could be found for the
decade-old Mozambique problem.

Frequency and Place of Reporting
Prior to the 1974 coup, there was hardly any
reporting on the events that were shaping
the future of Mozambique. In the first four
months of 1974, both the Monitor and the
L.A Times did not print any news related to
the liberation struggle in the territory

The overthrow of the Caetano regime on
April 24, 1974 created much interest
among the U.S. media. Newspaper editors
found new interest in the developments in
Lisbon and their implications for future
Portuguese colonial policy, particularly be-
cause the new junta promised to establish
democracy at home and work toward a
peaceful solution in the war-torn colonies.

The sudden change of events in Portugal
provided the media with a new topic of
information that was sensational, contro-
versial, and highly speculative. American
reporters were primarily concerned that the
new internal development in Portugal, a
member of the NATO, might turn it toward
Communism. In the following weeks,
lengthy articles, news stories, and, to a
much lesser extent, editorials and columns
appeared in all leading American newspa-
pers. The major focus was on the turn of
events in Lisbon and the rising Communist
and Socialist influence during the
provisional government under Spinola.
Some American newspapers, including
the Monitor and the L.A Times, showed
interest in the impact of Portugal's internal
developments on Mozambique and other
colonies in Africa.

The L.A Times' and the Monitor's cover-
age of Mozambique, however, was in-
adequate and scanty This can be seen in
the number of days when reports about
Mozambique appeared. They were, in the
Monitor, only 8% of the days in 1974, com-
pared to 3% in 1975. On the other hand, the
L.A Times mentioned Mozambique 12%of
the days in 1974 and 8% in 1975. [see table
1J

On the whole, the L.A Times published
more news on Mozambique than the
Monitor during the entire period.

Reporting on Mozambique continued to
be crisis-oriented. News on Mozambique
was occasionally included in both news-
papers between May and November 1974.
And a variety of reporting was found every
month during this critical period in the terri-
tory's history. As one would expect, the
frequency of reporting was related to major

developments in Portuguese-Mozambican
relations.

In 1974, for instance, there was a sharp
increase in reporting by the L.A Times
during May and the Monitor during June,
following the Lisbon coup. Both newspa-
pers also had a considerable number of
reports in September, when the
Portuguese government and FRELIMO
concluded an agreement to end the 10-
year colonial war. A similar pattern could
be found in 1975, particularly on the eve of
Mozambique's independence celebration
and immediately afterwards.

There are some interesting patterns re-
garding the place from which news events
were reported, particularly whether the
origination point was Portugal or Africa.
Both newspapers reported a considerable
amount of information out of Africa and, to a
much lesser extent, out of Portugal. In fact,
during 1975, neither newspaper filed any
news related to Mozambique from Lisbon.
This was quite a contrast from the previous
year when the L.A Times filed many news
stories and articles out of Portugal. Its ex-
tensive coverage originating in Portugal
during 1974 was largely due to its interest in
the rapid internal developments and revo-
lutionary zeal evident in Lisbon.

The turning point was the signing of the
Lusaka Agreement (September 1974)
which set in motion the transition to an
independent Mozambique. With indepen-
dence on the horizon, there apparently was
less need to report out of Lisbon since the
destiny of Mozambique was now in the
hands of FRELIMO. The shift in interest
resulted in more coverage coming from
Africa, but not necessarily out of Mozam-
bique. For both newspapers, 57% or more
of news reports came out of Mozambique
and neighboring countries. However, there
are individual differences between these
newspapers.

Table 2 shows that the Monitor filed a
much higher percentage of reports out of
Mozambique than the L.A Times did. In
1975, the Monitor reported all of its news
either out of Mozambique or written at the
home office. At no time during 1974 and
1975 did any news stories or articles on
Mozambique come out of South Africa or
Rhodesia. Other African countries where
reports on Mozambique were filed from
included Kenya and Congo (Brazzaville)

Unlike the Monitor, the L A Times pub-
lished fewer articles and news stories out of
Mozambique than from neighboring coun-
tries during 1975. In fact, twice as many
articles and news stories were filed from
South Africa as from Mozambique during
that period. All were filed on the eve, and in
the aftermath, of Mozambique's indepen-
dence.



American correspondents in southern
and eastern Africa find it much easier to
work out of South Africa and Kenya, where
they seem to enjoy relative freedom of
press.

Foreign correspondents observe that
most African officials and newsmen are
often reluctant to criticize their govern-
ments because their first loyalty and re-
sponsibility are to the regimes. It is not
easy, according to foreign journalists, to
work out of Africa. Correspondents are
caught between African governments who
"want.a tap on the back" and their editors
who are more or less interested in
stereotyped stories about Africa. Catch 22.

Types of Coverage
There are at least four types of press
coverage on Mozambique: editorials, col-
umns, articles, and news briefs. They vary
in nature, purpose, size, and depth. Edito-
rials and columns are important because
they are analytical, highly opinionated and
often reflect the general stance of the
newspapers on the issues under examina-
tion. They are written in the home office by
the editors, columnists, or experts who
freely express their opinions.

In contrast, articles and news briefs re-
quire obtaining information through inter-
views between a reporter and informants,
opposition leaders, and diplomats in
Mozambique, neighboring African coun-
tries, or Portugal. Major news syndicates
are another source used in varying de-
grees by the Monitor and the L.A. Times.

In 1974, the L.A. Times -more than the
Monitor - relied on international news
agencies such as United Press Interna-
tional (UPI), Associated Press (AP), and
Reuters for its overseas reports. More than
half of the news items and stories reported
in the L.A. Times came from these agen-
cies. In contrast, about one-fifth of the news
in the Monitor was obtained from Reuters
and no other agencies were used. The
Monitor, instead, used brief edited news
reports on Mozambique. One-third of the
news was included in a section called "In-
side the News - Briefly." Such reporting
was always less than five paragraphs in
length. It was factual, with no interpretative
statements.

It is interesting to note that the L.A.
Times' dependence on outside news
agencies diminished the following year. In
1975, none of the two newspapers used
independent sources at all in printing news
items about Mozambique. This may be due
in part to the changing nature of events.
The signing of the Lusaka Agreement on
September 7,1974 ended the 10-year-old
colonial war, consequently resulting in less
controversial news reportage out of
Mozambique or Portugal. At this point,

there was more need for in-depth analysis
of FRELlMO, the future government of
Mozambique, its leadership, and its
ideology since Portugal had already
agreed to turn the government over to
FRELIMO after a brief transition period.

Editorials and Columns
Editorials usually focus on major interna-
tional and domestic issues and often re-
flect the views of the editors. It is expected
that editorials will only appear whenever, in
the editor's view, major events took place
that altered the long-standing relationship
between Portugal and Mozambique. The
first event was the military coup in Lisbon.
The second was the Lusaka Agreement
between Portugal and FRELIMO. The third
was the independence celebration that
marked the birth of free Mozambique, end-
ing almost 500 years of colonialism.

During 1974, there were three editorials
in the L.A. Times related to Mozambique,
though not exclusively. The first appeared
on May 5 (a few days after the coup in
Lisbon) when the military government's
policy toward the colonies had not yet crys-
talized. It was felt that the coup had "the
potential of being a very good thing" for
both Portugal and Africa. It was hoped that
"the new steps toward civil rights and es-
tablishing democratic government in
Portugal will be matched by an orderly
extension of self-determination to the colo-
nies." In the editor's view such action
would be "a positive force to speed an end
to the racism that rules Rhodesia and South
Africa."

The second editorial appeared on June
16 and focused on the broader issue of
decolonization of Portugal's African em-
pire. It dealt, specifically, with the junta's
promise to grant self-determination for Af-
rican peoples. It urged Portugal to speed
up the process of decolonization, particu-
larly since it had not yet suggested or initi-
ated any measures to implement self-
determination. The editorial argued that it
was urgent "to move the colonies to self-
determination on a multi-racial basis," so
that the emerging African states could be-
come "the homes of the Portuguese who
choose to stay." There was a danger in
waiting because whites, out of fear of los-
ing their privileged position in Mozam-
bique, might block the majority rule by
unilaterally declaring independence, as
the Rhodesians did in 1965. It was felt that
a peaceful transition to independence and
the founding of multi-racial nations could
have "enormous impact on Rhodesia and
South Africa."

The third editorial appeared on Septem-
ber 12, a few days after the signing of the
Lusaka Agreement. It dealt with white un-

rest' in Mozambique. The L.A. Times
praised Lisbon for the "wise and steady
program" of decolonization and "the firm-
ness" with which it put down white rebel-
lion. It took the stance that it was wrong for
the whites to try to set up a racist structure
along the South African or Rhodesian
model because it "would not only be a
violation of human rights but also would
invite the same terror and tension evident in
the white-run nations" in southern Africa. It
was hoped that it was not "too late to lay a
foundation for racial harmony with inde-
pendence."

Unlike the L.A. Times, the Monitor had
only a single editorial published in 1974. It
appeared in September and welcomed the
Lusaka Agreement but warned the whites
against "adventurism, insurgency, or
cross-border violence" which, in the
editor's view, "would create instability that
would serve neither the interests of the
whites themselves nor the interests of
neighboring white-ruled South Africa and
Rhodesia." It urged them "to give the new
accord a chance to work." It hoped that "all
parties in Mozambique will accept the
transitional government in a ... spirit of
conciliation rather than violence."

In the following year, the Monitor did not
include any editorial on Mozambique. As a
result, the day of national independence in
Mozambique went unnoticed The L.A.
Times, on the other hand, found this occa-
sion a worthwhile event to discuss in its
editorial page. It described President
Samora Machel, as a man with "limited
education and experience," who chose "to
brandish his commitment to Marxism."

25

The major portion of the editorial specu-
lated on F ELI 0 s future foreign policy.
First, i mentioned that Machel might close
the border with Rhodesia "to support the
struggle of the Rhodesian Black majority
for full political rights," with no mention that
such action was in compliance with the
United Nations sanctions against
Rhodesia. Second, the editorial as quick
to point out that the U.S. as not officially
invited to participate in the independence
celebrations, although 0 congressmen
would attend as private guests. Further, it
noted that the U.S. had not yet received a
reply for its reques 0 open an embassy
there. Third, it concluded that it might not
be too long before the FRELIMO regime
would "discover the disadvantages of de-
pending on Moscow and Peking."

Unli e editorials, columns on Mozam-
bique were few. The Monitor did not pub-
lish any in 1974 and 1975. The L.A. Times
published two during the two-year period.
They were written by well-known Af-
ricanists affiliated with the African Studies

NEW DIRECTIONS JULY 1980



26

Center at the University of California in Los
Angeles [UCLA].

The first column, appearing only a few
days after the Lisbon coup, was prepared
by Michael Lofchie, professor of political
science and then-assistant director of the
center. He addressed Portugal's colonial
problems, analyzed Spinola's stance, and
discussed various options before the junta.
He stressed two principles that General
Spinola, head of the military government,
would follow in shaping his future African
policy. The first principle was that a military
solution for the African problem was out of
the question. Portugal could not win the
war but could only reach a stalemate on the
battlefield, possibly at a high cost in the
face of FRELIMO's mounting attacks. Sec-
ond, a solution must be political. It was
believed that sociopolitical reforms might
help Portugal to in the African majority
away from FRE I O. This was a necessity
because Portugal's economic depend-
ence on the colonies was "so great that the
junta is certain to rule out, for the forseeable
future, any possiblity of full independence
for the African territories."

Lofchie also dealt with reaction of whites
to Spinola's colonial policy. He felt that
there was a slim chance that hite settlers
might join right-wing elements in the
Portuguese army or with South Africa to
launch a preemptive coup "to prevent
greater political freedom" for African
people. Consequeniiy, they were likely to
"see in Spinola's political strategy their only
hope for economic survival in Africa." He
admitted that there was no easy way out for
Portugal because acceptance of the politi-
cal solution by whites might "virtually insure
its rejection" by the Africans. This
possiblility might discourage the junta from
offering significant freedoms for its African
colonies.

The second column was written a year
later (and a few days after Mozambique's
independence) by Gerald Bender, former
director of the UCLA interdisciplinary re-
search program on Angola, Mozambique,
and Guinea-Bissau. He responded to crit-
icism by the U.S. media concerning the
ruling party, FRELlMO, and President
Machel of Mozambique. He accused the
media of being "myopic and ethnocentric"
to dismiss Machel "as a mere Marxist guer-
rilla who has little or no apparent prepara-
tion for leading the new nation." In Machel's
defense, Bender argued that other leaders'
credentials should not be criticized, "con-
sidering the background and preparation
of our founding fathers" and we should
"judge people by their achievements, not
by their backgrounds."

Bender cited many examples to illustrate
FRELIMO's accomplishments' under

NEW DIRECTIONS JULY 1980

Machel's leadership. Machel conducted a
successful national war of liberation, de-
feating Portuguese generals who had
graduated from top military academies, He
is a "man of the people" who "understands
their problems and is capable of helping
them unite and advance through their ef-
forts." Thanks to FRELlMO, the transition
from colonialism to nationhood was "re-
markably smooth," despite the presence of
potentially disruptive groups such as
members of the former secret police, militia
and African soldiers in the Portuguese
army,

Bender noted that the FRELIMO gov-
ernment was faced with tremendous prob-
lems during the period of reconstruction.
For instance, "FRELIMO has inherited a
debt of almost $650 million, a treasury that
is practically bankrupt, and an economy
that was rigged to enrich the coffers of
Lisbon rather than develop the colony it-
self," Moreover, its economy is "heavily
linked with the racist regimes of South Af-
rica and Rhodesia."

He urged Americans to go beyond "Mar-
xist rhetoric" and objectively examine
FRELIMO's tracts that, in his view, are
"more realistic than offensive" if they were
looked at in the Mozambican context. Ar-
guments recognizing that Mozambique
was exploited economically for centuries
"should not be instantly labeled 'Marxist,'
nor should the desire to end 'man's exploi-
tation of man' be considered a monopoly of
Marxists."

He pointed out that if the U.S. was not
invited to participate in the independence
celebrations, and was not extended di-
plomatic recognition right away, this was
not the result of FRELIMO's "Marxist
rhetoric" but of "America's long-standing
complicity with Portuguese colonialism." It
was a demonstration of FRELIMO's dis-
pleasure with past American policy. He in-
dicated that there was a need "to gain the
respect not so much of the Mozambique
people as that of all Africa," He advised the
U,S, to "become more sensitive to the goals
of Africans living under white domination.
Once this is done, U.S.-Mozambique di-
plomatic relations are sure to follow."

Articles and News Stories
In 1974, the Monitor and the L.A. Times had
almost the same number of articles and
news stories on Mozambique. In the follow-
ing year, however, the L.A. Times had three
times as many articles as the Monitor.
Neither newspaper filed stories out of
Portugal at any time during this period.
Except for two items, all were dispatched
from Mozambique or other Africancoun-
tries,

The turn of events in Lisbon in April 1974
resulted in both the L.A. Times and the

Monitor sending their own correspondents
to Mozambique to report new devel-
opments directly from the scene. Between
April and August, both Henry S, Hayward
of the Monitor and Dail Torgerson of the
L.A. Times filed their news stories and arti-
cles from Africa, There was some tendency
for the Monitor's correspondent to work out
of Kenya during 1974 and for the L.A.
Times' reporter to file articles from South
Africa in 1975, Both were generally inter-
ested in broad issues, including political
developments in Mozambique in the af-
termath of the Lisbon coup, internal oppo-
sition to FRELIMO's control over the coun-
try, the attitudes of white-ruled South Africa
and Rhodesia toward FRELIMO's ascen-
dency to power, and the Mozambican
economy.

In the period between the Lisbon coup
(April 1974) and the signing of the Lusaka
Agreement (September 1974), the Monitor
and the L.A. Times probed into the at-
titudes of various segments of the Mozam-
bican society - Africans, Mestizos, and
European settlers-with regard to possible
self-government for the territory. They also
examined the impact of majority rule in
Mozambique on white-ruled neighboring
countries, On both topics, the Monitor's
coverage was broader and more analyt-
ical. For instance, it provided detailed in-
formation on the political groupings and
parties that sprung up in the territory follow-
ing the overthrow of the Caetano regime.
These organizations included the Mozam-
bique Democratic Movement (Modemo),
the Group for the Unity of Mozambique
(GUMO), the Independence for the Con-
tinuation of Western Civilization (FICO),
and Independence Mozambique Move-
ment (MIM), They mushroomed overnight
in an attempt to block FRELIMO's ascen-
dance to power and to challenge FRE-
LIMO's claim for leadership inside the terri-
tory.

It should be noted, however, that the
correspondents for both newspapers did
not have access to FRELIMO leaders prior
to the signing of the Lusaka Agreement. As
a result, their coverage lacked fresh infor-
mation on the changing attitudes of FRE-
LIMO toward the peace initiatives being
offered by the new military government in
Lisbon, In most cases, they had to settle for
information obtained through' informants or
Western diplomats. This was often defi~
cient and outdated.

On the other hand, the opinions of FRE-
LIMO opponents were well presented in
their writings. For instance, Miguel Murupa
of GUMO, who had defected from FRE-
LIMO during the struggle, was interviewed
and his views were widely expressed in
one of the L.A. Times articles. A great deal



of exposure was given to the white settlers'
views, particularly their reluctance to see
control of Mozambique pass to FRELIMO
as well as their fear of losing their privileged
status in the territory.

The correspondents also examined
various options before the whites to block
FRELIMO's takeover of the government in
Mozambique. One option was to divide the
country into two parts, north and south, with
white settlers retaining the southern half,
including Beira and the capital in order to
"maintain close ties with South Africa and
Rhodesia." Another was for the whites to
initiate a preemptive coup and declare in-
dependence, as Ian Smith did in Rhodesia
in 1965. The L.A. Times reported in late
August 1974 that mercenaries were
recruited to fight in the territory and that
Pretoria and Salisbury had contingency
plans for moving into southern Mozam-
bique "either to suppress chaos or back a
coup."

Both newspapers reported unrest in
Mozambique during this period. The
Monitor reported wide unrest among
Portuguese settlers following the news of
the signing of the Lusaka Agreement. It
criticized Machel because he considered
his opponents to be a "bunch of bandits,
hooligans, and reactionaries" and prom-
ised that they would be "very quickly neu-
tralized and annihilated." It argued that
FRELIMO must deal with the roots of the
problems because white settlers "had
genuine grounds for concern," although it
also admitted that their concern was "more
with the prospect of losing their economic
status than with the fear of racial retalia-
tion."

Conclusion
The U.S. press is a mirror reflecting the
mood, the values, and the interests of the
American public. Newspapers are guided
by public interest toward domestic and
international news. The editors make deci-
sions with regard to the publication of ma-
terial, the availability of space, and the
location in the newspaper.

Like all news on Africa, coverage of
Mozambique in American newspapers, is
infrequent, insufficient, and inadequate.
Usually, it is crisis-oriented, appearing only
when there is a news item that can appeal
to American readers.

Due to human, logistic limitations, and
the expenses involved, foreign corre-
spondents focus their attention and energy
only on major happenings in the region.
Thus, when Mozambique was on the road
to independence, correspondents were
sent by the L.A. Times and the Monitor to
cover the news. Once independence was
achieved, press interest subsided. To
make up for not having their own staff writ-

, •
1974 1975

No. days % No. days % lOtal o.-days %

Monitor 26 8 9 3 312 100

L.A. Times 42 12 28 8 365 100

TABLE 2

. - .
Africa Portugal NP**** Total 27

No. % No. ~/o No. % No. % No. %

Monitor 5' 19.2 2 7.7 100
100
100
100

ers in that country, American newspapers
relied on news syndicates and independ-
ent agencies for news items about
Mozambique.

In 1970, for instance, international news
agencies had about 126 news bureaus in
Africa, accounting for about 78 percent of
foreign correspondents in the region.
Another source is borrowing feature stories
from each other. The L.A. Times borrowed
from the Washington Post on August 13,
1974 and from the Guardian on October
11, 1975. In contrast, the Monitor did not
borrow any news stories during this period.

All in all, the U.S. press showed little
interest in Mozambique, a fact which may
be a reflection of the general attitude of the
American public and government.
Mozambique has little or no constituency in
the U.S. Many factors might have contrib-
uted to this situation. There was only a
single letter to the editor of the L.A. Times
(none in the Monitor) written on November
7, 1974 by a Mozambican who disagreed
with the use of the word "granting" inde-
pendence. Instead, he stated: "1 'gained'
independence. I kicked the intruder out."

Geographically, Mozambique is located
in East Africa and the U.S. has little eco-
nomic and strategic interests in that coun-
try; this is reflected in figures on trade and
investment.

Politically, past American policy that
supported Portuguese colonialism in Af-
rica has resulted in cool relationships with
independent Mozambique. It has alienated
FRELIMO leadership, drawing them closer
to the Russians. This in itself has hardened
the positions of some Americans toward
Mozambique because they are still holding
the cold war torch. Ideologically, the two
countries are at the extreme ends of the

spectrum. Machel's drive to establish a
truly Marxist-Leninist state in Mozambique
does not please those Americans who
would like to weaken, if not eliminate,
Soviet influence in Africa. The U.S. Con-
gress has up to now refused to approve the
Carter Administration's aid allocations for
Mozambique.

Culturally, Mozambique and the U.S. do
not share mutually meaningful political,
economic, and sociocultural attributes or
values. This lack of cultural proximity adds
to the scarcity of news on Mozambique as
well as the lack of general interest in that
country. 0

Mohamed EI-Khawas. PhD .. is pro/essor of history at
the University 0/ the District 01 Columbia.

NEW DIRECTIONS JULY 1980


	The Press and Mozambique A Study in Contrast
	Recommended Citation

	tmp.1462464037.pdf.PC7ZS

